Liga Kobiet Polskich Oddział w Elblągu organizuje bezpłatne szkolenia dla konsumentów i przedsiębiorców

  • 2020-08-20, 15:17
  • administrator
Elbląski oddział Ligi Kobiet Polskich w ramach projektu „Poznaj swoje prawa” organizuje cykl bezpłatnych spotkań i szkoleń dla mieszkańców oraz przedsiębiorców w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumenta. Projekt obejmuje Elbląg, Braniewo oraz oba powiaty...

Elbląski oddział Ligi Kobiet Polskich w ramach projektu „Poznaj swoje prawa” organizuje cykl bezpłatnych spotkań i szkoleń dla mieszkańców oraz przedsiębiorców w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumenta. Projekt obejmuje Elbląg, Braniewo oraz oba powiaty.

Popołudniowe spotkania rozpoczną się pod koniec sierpnia i potrwają do końca roku. Przeznaczone są dla różnych grup odbiorców. Jedna z ważniejszych części projektu zakłada poszerzenie wiedzy z zakresu praw konsumenta dla osób starszych – z racji wieku i coraz bardziej wyrafinowanych metod stosowanych przez nieuczciwe osoby oferujące towary i usługi – najsłabszych. Przy czym nie chodzi tylko o słynne pokazy, kiedy pod pozorem rozdawania prezentów, stosując cały wachlarz socjotechnik, wymusza się na seniorach zakup sprzętów i urządzeń za cenę wielokrotnie wyższą niż warte są te przedmioty i emerytury. Podobnie nieuczciwe praktyki stosowane są również w przypadku szeregu usług – oferowanych telefonicznie lub za pośrednictwem akwizytorów - domokrążców.  Z takich umów często trudno się wycofać ale właśnie spotkania organizowane w ramach projektu mają uświadomić seniorów jak to zrobić, a najlepiej, jak w ogóle nie dopuścić do takich sytuacji. Kolejny zakres tematyczny spotkań obejmuje znacznie szerszy krąg konsumentów, wszystkich, niezależnie od wieku, o ile tylko mogą już dokonywać zakupów, czy to w sklepie stacjonarnym, czy, jak w obecnych czasach coraz częściej, przez Internet. Bo choć złożenie reklamacji towaru, który nam nie odpowiada teoretycznie wydaje się sprawą prostą, to w praktyce nie zawsze taką bywa. Często na ladach sklepowych widnieje informacja „reklamacji nie uwzględnia się” albo „towar promocyjny nie podlega reklamacji” . Ale czy tak jest faktycznie? Paragon nam oczywiście zginął, oryginalne opakowanie dawno zasiliło zakład zajmujący się utylizacją odpadów, czy wobec tego mamy prawo ten towar reklamować? Podobnie przy usługach, garnitur odebrany z pralni wygląda gorzej niż przed praniem, włosy, które miały lśnić niczym w reklamie szamponu,  przypominają łąkę po sianokosach, zaś hotel, który zachwycił nas w katalogu nie zasługuje nawet na miano bardzo podrzędnego motelu. Usługa została wykonana – fakt ale nie za taki efekt przecież płaciliśmy. Przy zakupach przez Internet bywa jeszcze trudniej, bo nie mamy żadnych szans sprawdzenia, czy towar widniejący na potraktowanym programem graficznym zdjęciu rzeczywiście jest tym samym, który otrzymamy. Podobnie nie wiemy, kim tak naprawdę jest osoba, która nam go oferuje – uczciwym przedsiębiorcą, czy też może firmą – krzak, liczącą na szybki ale nieuczciwy zarobek. A kiedy już nawet odkryjemy różnicę między tym za co zapłaciliśmy, a stanem faktycznym i zdecydujemy się to oddać to często uświadamiamy sobie, że może tam i były w tej ofercie jakieś liczne regulaminy ale przecież, kto by poświęcał tyle czasu, żeby je czytać? A kto będzie płacił za odesłanie towaru? I tu wkrada się niepewność, czy i jak możemy taki towar zareklamować. Inną grupą odbiorców szkoleń będą natomiast przedsiębiorcy, występujący w podwójnej roli, ponieważ w życiu prywatnym są też w końcu konsumentami.  Budowanie pozytywnego wizerunku firmy dla każdego przedsiębiorcy powinno być sprawą fundamentalną. Opinia na temat firmy przekazywana jest na ogół w prywatnych rozmowach i mediach społecznościowych, a komunikat, że przedsiębiorca jest niesolidny, nierzetelnie wykonuje usługi albo zgoła jest oszustem klientów raczej odstraszy jak skłoni do zawarcia transakcji. W budowaniu dobrego wizerunku niezwykle ważna jest wiedza na temat praw, które ustawowo przysługują konsumentom. A, że z tą wiedzą bywa różnie nie ma wątpliwości, biorąc pod uwagę ilość instytucji zaangażowanych w spory konsumenckie oraz ilość tych sporów. Sytuacje konfliktowe, kiedy dochodziło do niezbyt kulturalnej wymiany zdań między klientem, a sprzedawcą, widział chyba każdy dorosły człowiek, spory zaś na tym tle potrafiły ciągnąć się latami, z różnym skutkiem. Dlatego proponowane przez elbląską LKP bezpłatne warsztaty z zakresu praw konsumenckich z całą pewnością wielu takich sytuacji pozwolą przedsiębiorcom uniknąć i zachęcić kolejnych klientów do korzystania z usług. Przedsiębiorcy otrzymają również certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.

Nasz projekt dotyka spraw i problemów tak konsumentów jak przedsiębiorców. Jest to jedyny taki program realizowany na Warmii i Mazurach. Możemy go przeprowadzić bezpłatnie dzięki wsparciu finansowemu marszałka naszego województwa .

WAŻNE!!!

Uczestniczyć w projekcie można przesyłając  kartę zgłoszenia na nasz adres mailowy [email protected] lub wysyłając SMS pod numer 518-397-658 zaznaczając przy tym, czy chcemy brać udział w projekcie jako konsument, czy też jako przedsiębiorca. Wszystkim zainteresowanym prześlemy karty zgłoszeniowe zawierające szczegółową tematykę spotkań. Każdemu z uczestników, tą samą drogą mailową przekażemy informację o terminie i miejscu spotkania. Dysponujemy dostateczną bazą lokalową aby przeprowadzić szkolenia zachowując nawet najsurowsze zasady dystansu społecznego. Niemniej, ponieważ nikt nie jest w stanie przewidzieć sytuacji epidemicznej, jesteśmy przygotowani na to, aby odbywały się one zdalnie.

administrator

Liczba wyświetleń: 1104

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe