„Tropami przyrody”- ścieżka edukacyjno-zdrowotna
W Szkole Podstawowej w Błudowie realizowany jest projekt ekologiczny pod hasłem "Tropami przyrody- ścieżka przyrodnicza”. Współfinansowany jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
Czas realizacji programu: 3 kwietnia – 14 Czerwca 2017r.
Adresatami programu są uczniowie, nauczyciele i społeczność lokalna
Wartość przedsięwzięcia – 5 450,00zł
Wysokość dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Olsztynie/Elbląskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Elblągu – 3 000,00 zł
Główne założenia programowe:
· Stworzenie „żywej pracowni”, w której dzieci będą mogły prowadzić ciekawe badania, obserwacje.
· Zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych, kształtowanie u dzieci zdolności wielozmysłowego odbierania bodźców zewnętrznych.
Cel:
· Zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez dostrzegania jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
· Kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
· Uświadomienie potrzeby zdrowego stylu życia.
· Zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez edukację społeczeństwa w zakresie aktywności fizycznej.
· Aktywizacja środowiska lokalnego do działań na rzecz edukacji przyrodniczej i aktywności ruchowej.
· Zaangażowanie społeczności szkoły do tworzenia ścieżki „Tropami przyrody”.
W ramach projektu zostanie utworzona ścieżka edukacyjna „Tropami przyrody”.
W wyniku realizacji projektu powstanie 5 przystanków tematycznych połączonych ze sobą ciągami komunikacyjnymi. Będą to:
1) „Leśne rekordy” skocznia w dal. Odczytywanie wyników uzyskanych w skoku w dal z możliwością porównania do długości skoków zwierząt. W tym celu planujemy zakup skoczni.
2) Ścieżka zmysłów
PRZYSTANEK DOTYK STÓP Zdejmij buty i poczuj pod stopami dotyk naturalnych materiałów takich jak: drewno, kamień, liście, piasek, szyszki…
PRZYSTANEK DOTYK Dotknij i zbadaj czym różnią się do siebie rodzaje szyszek, drewna, igliwia oraz innych owoców lasu. Różne rodzaje gleby umieszczone w przezroczystych pojemnikach.
PRZYSTANEK WĘCH Zatrzymaj się i powąchaj jak intensywnie i pięknie pachnie natura. Grządka z ziołami (majeranek, mięta, lawenda).
PRZYSTANEK DŹWIĘK Posłuchaj jak różnie i ciekawie potrafi brzmieć drewno - dendrofon.
3) „Idziemy tropem zwierząt”. Odlane w betonowych krążkach tropy (sarny, dzika, zająca) rozłożone w terenie. Uczniowie idą po krążkach wybranym tropem.
4) Edukacyjny tor przeszkód - ławeczka równoważna z porównaniem rozpiętości wybranych gatunków ptaków. Ławeczka z taśmą na której zaznaczona jest rozpiętość skrzydeł ptaków: orlika, bociana, gołębia, myszołowa.
5) „Znajdź budkę”. Przywieszone budki lęgowe o różnej wielkości otworów (5 sztuk). Uczniowie dobierają piłeczki do wielkości otworu identyfikując się z wybranym ptakiem. Stacja wyposażona w tablicę informacyjną budki lęgowe i ich mieszkańcy. Zakupiona ze środków WFOŚ w 2014 r.
Projekt opracowany przez Annę Strzelecką i Martę Matak.
W wykonanie ścieżki zaangażowani: uczniowie, rodzice, pracownicy Nadleśnictwa Zaporowo - p. Antoni Czyż i Piotr Semkiw, szkolny konserwator - Krzysztof Zdziech